Σάββατο 6 Νοεμβρίου 2010

Σκηνοθετικό σημείωμα

     Ο χιονάνθρωπος και το κορίτσι
Ποτέ μέχρι σήμερα, στη διαδρομή μου στον κόσμο του θεάτρου, δεν είχα την τύχη να σκηνοθετήσω μια παράσταση για παιδιά. Πάντα όμως ήξερα βαθιά μέσα μου ότι τα πρωτογενή υλικά της δουλειάς μου είναι αυτά με τα οποία θα μπορούσε να είναι πλασμένη μια παράσταση για παιδιά. Πάντα ο χώρος και ο χρόνος της πρόβας ήταν για μένα ταυτισμένος με τη στιγμή που φεύγει η μαμά απ’ το σπίτι. Με την τρελή χαρά, την ελευθερία και την απροσδόκητη εισβολή στο χώρο του ονείρου που κλείνει μέσα της αυτή η στιγμή. Πάντα.
«Πόσο μεγάλο είναι ένα πάντα; » ρώτησε ο χιονάνθρωπος.
«Όσο και ένα ποτέ.» είπε το κορίτσι.
Κι έτσι απλά, σχεδόν φυσικά, μπήκε στη ζωή μου η ιστορία του χιονάνθρωπου με το κορίτσι. Είχα ανάγκη να γυρίσω πίσω, να ψηλαφίσω το παιδί μέσα μου, να το ξαναγνωρίσω. Και βρέθηκε στο δρόμο μου ένα πλάσμα εύθραυστο και ευάλωτο, σαν το χιόνι στις πρώτες αχτίδες του ήλιου. Φτιαγμένος από τα χέρια των παιδιών, κρατώντας σφιχτά πάνω του σα φυλαχτό το δαχτυλίδι που του χάρισε η αγαπημένη του Μαριάννα, ο χιονάνθρωπος ξεκινάει ένα μακρύ ταξίδι προς το Βόρειο Πόλο. Στόχος του να μη λιώσει ποτέ, να ζήσει για πάντα. Το έχει υποσχεθεί στη Μαριάννα και σκοπεύει να κρατήσει την υπόσχεσή του. Στο δρόμο του συναντάει εμπόδια πολλά κι έρχεται σ’ επαφή με λογής-λογής ανθρώπους. Τους φέρνει όλους αντιμέτωπους με τη χαμένη αθωότητά τους. Με μιαν αλήθεια που την έχουν ξεχασμένη μέσα σ’ ένα ποτήρι πορτοκαλάδας και κινδυνεύει να γίνει το παγάκι που θα τη δροσίσει. Συναντάει όλα αυτά που είναι απαραίτητο να συναντήσει  κανείς στη ζωή του για να δυναμώσει και να ωριμάσει. Αυτός όμως έχει ένα σκοπό πολύ διαφορετικό. Να μείνει αναλλοίωτος, να μην επηρεαστεί και να μη λιώσει από την επαφή του με τους άλλους. Η απόφασή του να μείνει πιστός στο στόχο του είναι που τον δυναμώνει και η φιλία του με το κορίτσι που τον ωριμάζει. Θα καταφέρει να φτάσει στο Βόρειο Πόλο γιατί το θέλει με όλη τη δύναμη της ψυχής του.
Με υλικό, λοιπόν, το ευαίσθητο και τρυφερό παραμύθι του Ευγένιου Τριβιζά, μια ομάδα νέων ηθοποιών, κάνει χρήση του θεάτρου της σύμβασης. Επιχειρεί να ανακαλύψει τους κώδικες ενός θεάτρου που μπορεί να επικοινωνήσει με τους πρώτους θεατές του, τα παιδιά. Τους θεατές που έχουν την ικανότητα να βλέπουν αυτό που δε φαίνεται, να αγγίζουν αυτό που δεν αγγίζεται, να συνομιλούν μ’ αυτό που δε λέγεται γιατί δεν είναι εύκολο να χωρέσει μέσα στις λέξεις.
Σαν οδηγό και παράλληλα κεντρικό άξονα της έρευνάς μας έχουμε το σώμα, αφού πρωταρχικά μέσα απ’ αυτό επικοινωνεί το παιδί με τον κόσμο. Αγωνιζόμαστε, λοιπόν, να ανακαλύψουμε πάλι από την αρχή την πρώτη λέξη, την πρώτη δράση. Κι αυτή η επιλογή μας υπαγορεύεται σε μεγάλο βαθμό από τη θεματική του έργου και τους κεντρικούς του ήρωες. Ο Χιονάνθρωπος της ιστορίας μας μοιάζει σαν ένα γιγαντόσωμο παιδί που, όπως όλα τα παιδιά, ανακαλύπτει τον κόσμο μέσα από τη μίμηση. Μόνο που στην περίπτωσή του αυτός ο τρόπος προσέγγισης των πραγμάτων θα μπορούσε να αποδειχθεί θανάσιμα επικίνδυνος. Κινείται μέσα στο χώρο και το χρόνο μόνος και απροστάτευτος. Με σημαντικούς βοηθούς την τύχη και την πίστη στο σκοπό του θα καταφέρει να ξεπεράσει τις δοκιμασίες και τα εμπόδια και να φτάσει τον στόχο του.
Έτσι μια κατάσταση που για κάθε άνθρωπο θα σήμαινε ολοκλήρωση και ευτυχία, για τον χιονάνθρωπο σήμανε την ολοκλήρωση και το τέλος του. Σ’ εκείνον όμως δεν πρόσφερε κανείς ποτέ καμία γνώση. Τα λόγια της κουκουβάγιας το επιχείρησαν αλλά εκείνος δεν τα κατάλαβε. Όσο για τη νιφάδα του χιονιού, τον φύλακα Άγγελο του, απλώς τον πληροφόρησε σωστά. Διδάχτηκε μόνο μέσα από τις εμπειρίες του και τα βιώματα του. Και το τελευταία πράγμα που έμαθε ήταν ότι μπορεί κανείς να λιώσει από ευτυχία και έτσι το πάντα να συναντήσει το ποτέ.

                                                          Γιάννης Παρασκευόπουλος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου