Παρασκευή 19 Νοεμβρίου 2010

Εκαιδευτικό Υλικό

Ο ΧΙΟΝΑΝΘΡΩΠΟΣ ΚΑΙ ΤΟ ΚΟΡIΤΣΙ
ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ...  ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ!
Δραστηριότητες για την τάξη ή το σπίτι
Αγαπητοί μας φίλοι, τι και αν και η παράστασή μας έφτασε στο τέλος της;
Εμείς μπορούμε να διασκεδάσουμε κι άλλο,
εμπνευσμένοι από το υπέροχο ταξίδι του Τουρτούρι!
Είσαστε έτοιμοι για παιχνίδι;
Αν ναι, φορέστε τα πιο ζεστά σας κασκόλ γιατί
ο παγωμένος Βόρειος Πόλος μaς περιμένει!
Διαλέξτε κάποιο από τα παρακάτω παιχνίδια,
βάλτε μπόλικη από την έμπνευσή σας και αρκετό κέφι…
Αλλάξτε ό,τι θέλετε… και ξεκινάμε!!!




Παιχνίδια με παρέα… μπροστά ή πίσω από την αυλαία
(Δραστηριότητες θεατρικής έκφρασης)
Ζευγαρομαντέματα
Χωριζόμαστε σε ζευγάρια ή σε μικρές ομάδες και κάθε ζευγάρι ή ομάδα αναλαμβάνει να ζωντανέψει με παντομίμα (δηλαδή μόνο με κίνηση - χωρίς λόγο), μία από τις σκηνές του ταξιδιού του Τουρτούρι προς το Βόρειο Πόλο. Για παράδειγμα:
- τη σκηνή που ο Τουρτούρι φτάνει στη Χώρα των Λασπάνθρωπων
- τη σκηνή που ο Τουρτούρι φτάνει στην Πολιτεία των Ψωνιστών Ανθρώπων
- τη σκηνή που ο Τουρτούρι φτάνει στην Πολιτεία των Ανθρώπων με τα Κίτρινα Καπέλα κτλ…
Ποιος θα καταλάβει πρώτος ποια σκηνή ζωντάνεψε το κάθε ζευγάρι ή ομάδα;



Παγωμένες θεατροεικόνες
Χωριζόμαστε σε ομάδες. Κάθε ομάδα δημιουργεί μια «παγωμένη εικόνα», σαν φωτογραφία κάποιας σκηνής του έργου. Οι υπόλοιποι προσπαθούν να μαντέψουν από τις πόζες των σωμάτων και μόνο (χωρίς κίνηση ή λόγια), για ποια σκηνή πρόκειται (πχ. τη σκηνή που τα παιδιά του δήμαρχου φτιάχνουν τον Τουρτούρι, τη σκηνή που ο δήμαρχος ψάχνει το τσιμπούκι του, τη σκηνή που οι Φλογοτρόμοι κυνηγούν τον Τουρτούρι, τη σκηνή στο κατάστημα των ψυγείων κτλ.;) και ποιο ρόλο  παριστάνει  το κάθε παιδί. Όποιος τα καταφέρει πιο πειστικά κερδίζει ένα δωρεάν ταξίδι στον Βόρειο Πόλο με ψυχροκίνητο νέας τεχνολογίας το 3010. Λίγη υπομονή δεν βλάπτει! 


Αυτοσχεδιάζοντας… Στο δρόμο για τον Βόρειο Πόλο
Ο καθένας από εμάς μιμείται αυτοσχέδια με λόγο και κίνηση όποιο χαρακτήρα του έργου προτιμά. Για παράδειγμα τον Τουρτούρι, τη Μαριάννα, τον δήμαρχο, τον Αψού τον Τρομερό κτλ.. Όποιος τα καταφέρει πιο πειστικά, κερδίζει το χρυσό κλειδί του Βόρειου Πόλου!

Το τέλος του μεγάλου ταξιδιού
Ζωντανεύουμε θεατρικά τη σκηνή στην οποία τα ζώα του Βόρειου Πόλου υποδέχονται τον Τουρτούρι κρατώντας πλακάτ ή πανό με συνθήματα καλωσορίσματος και ζητωκραυγάζοντας. Ποια ζώα; Πολικές αρκούδες με τα αρκουδάκια τους, ροζ πιγκουίνοι, γαλάζιες φώκιες και όσα άλλα βάλει το μυαλό σας! Δική σας η σκηνή, δική σας η επιλογή!
Μελωδικές χορολιχουδιές!
(Δραστηριότητες μουσικής και χορευτικής έκφρασης)
Χορογραφούμε, χωρισμένοι σε μικρές ομάδες, το δικό μας χορό των χιονονιφάδων στο Λευκό Λόφο της Ελπίδας, στους ήχους όποιας μελωδίας επιλέξουμε.


                                                            Ηρωικές  μελωδίες
Βάζουμε στο μυαλό μας έναν από τους ήρωες της παράστασης και στη συνέχεια, αφού πειραματιστούμε με τα διάφορα μουσικά όργανα που διαθέτουμε στην τάξη μας, επιλέγουμε εκείνο του οποίου ο ήχος ταιριάζει στον ήρωα που έχουμε στο μυαλό μας. Στη συνέχεια, παίζουμε με το όργανο αυτό μπροστά στα υπόλοιπα παιδιά προκειμένου να καταλάβουν ποιον ήρωα είχαμε στο μυαλό μας όταν το διαλέγαμε. Θα τα καταφέρουν;
Τραγούδια
Αυτοσχεδιάζουμε με όποια μουσικά όργανα διαθέτουμε στην τάξη μας και στη συνέχεια συνοδεύουμε με αυτά ρυθμικά, τους στίχους από τα τραγούδια του έργου, με μια δικής μας επινόησης μελωδία!
Χιονοπινελιές…ζωγραφιές  μοναδικές!
(Δραστηριότητες εικαστικής έκφρασης)
Ζωγραφίζουμε τη σκηνή που μας άρεσε περισσότερο από ολόκληρο το έργο.
Με πηλό, πλαστελίνη ή ζυμάρι πλάθουμε τον δικό μας χιονάνθρωπο.
Κατασκευάζουμε, αξιοποιώντας ένα χαρτοκιβώτιο και άλλα άχρηστα υλικά, το ψυχροκίνητο του Τουρτούρι.
Ζωγραφίζουμε με χαρούμενα χρώματα ένα ΠΑΝΤΑ και με λυπημένα χρώματα ένα ΠΟΤΕ.
Φαντάσου ότι ταξιδεύεις στη  Χώρα των Ψωνιστών ανθρώπων και ο  Σμαράγδιος Μπριλάντης που είναι ειδικός στο να κατασκευάζει ψεύτικα κοσμήματα από τα πιο απίθανα υλικά  σε συμπαθεί και σε  προσλαμβάνει για μαθητευόμενο βοηθό του.  Σου αναθέτει να σχεδιάσεις και αν μπορείς να κατασκευάσεις τα  καινούργια κοσμήματα της συλλογής του  με πρόχειρα και φτηνά  υλικά όπως χρυσόχαρτα από σοκολάτες, χάντρες, βαμμένα μακαρονάκια και άλλα ζυμαρικά , βότσαλα και πετραδάκια, σκουλαρίκια από μανταλάκια, κουκούτσια , καλαμάκια πορτοκαλάδας, κομμένα κομματάκια πασατέμπου και ό,τι  άλλο μπορείς να φανταστείς. Βάλε τα δυνατά σου αλλιώς θα σε απολύσει.
Έλα να τα γράψουμε … Έλα να τα πούμε!
(Δραστηριότητες λόγου, επικοινωνίας και έκφρασης)
Συζητάμε για την παράσταση και ανταλλάσουμε τις εντυπώσεις μας.
Συνοψίζουμε την πλοκή του έργου και διατυπώνουμε τις απόψεις και τους προβληματισμούς μας.
Σκιαγραφούμε τους χαρακτήρες του έργου καταγράφοντας τα πιο χαρακτηριστικά  γνωρίσματα του χαρακτήρα και της προσωπικότητας του καθενός.
Συζητάμε για τις συναισθηματικές σχέσεις (αγάπης, μίσους, υπεροψίας, περιφρόνησης κλπ.) μεταξύ των ηρώων του έργου.
Αναφερόμαστε σε άλλα παραμύθια με χιονάνθρωπους, εντοπίζοντας ομοιότητες και διαφορές μεταξύ τους.
Χωριζόμαστε σε ομάδες και από κοινού προσπαθούμε να γράψουμε ένα ποίημα για την αγάπη της Μαριάννας για τον Χιονάνθρωπό της.
Γράφουμε ένα γράμμα στον ήρωα του έργου που αγαπήσαμε περισσότερο.
Βοηθούμε τον Ερνέστο να γράψει ένα ρομαντικό  ποίημα για τη λατρεμένη του  Ρωξάνη. Βρίσκουμε λέξεις που να κάνουν ομοιοκαταληξία με το όνομα Ρωξάνη  και  σκαρώνουμε  μερικές στροφές. Τι ποίημα θα έγραφε ο Ερνέστος αν την αγαπημένη του δεν τη λέγανε Ρωξάνη αλλά  Ροζαλία,  Φρόσω  ή Μελπομένη;  Βοήθησέ τον να γράψει ένα ποίημα για τη Ροζαλία, ένα για τη Φρόσω και ένα για τη Μελπομένη.
Οι άταχτοι    πιγκουίνοι έχουν κάνει ήδη τόσες σκανταλιές στο παλάτι του Αυτοκράτορα Φταρνιστού Αψού Αψού που έχουν στερέψει από ιδέες. Τους γράφουμε ένα γράμμα με τις προτάσεις μας για νέες συναρπαστικές  αταξίες.
Γράφουμε ένα εναλλακτικό τέλος στην ιστορία του χιονάνθρωπου και του κοριτσιού.

Αξέχαστες αναμνήσεις…
(Παιχνίδι μνήμης)
Γράφουμε μια σειρά ερωτήσεων σχετικών με το έργο σε μικρά χαρτάκια, τα διπλώνουμε και τα ανακατεύουμε όλα μαζί σε ένα πανεράκι. Χωριζόμαστε σε δύο ομάδες και, εναλλάξ, κάθε ομάδα απαντά σε όποια ερώτηση «τραβήξει» κάθε φορά το εκάστοτε μέλος της. Όποια ομάδα έχει δώσει τις πιο πολλές σωστές απαντήσεις όταν τα χαρτάκια τελειώσουν, κερδίζει!
Ελεύθερο θέμα
Τι είναι για σένα η ευτυχία; Απάντησε στην ερώτηση όπως προτιμάς, γράφοντας, ζωγραφίζοντας, χορεύοντας ή αυτοσχεδιάζοντας.

Σύνταξη  ύλης
Μαριλένα Καββαδά

Συμβολή στη σύνταξη
 ύλης
Γιάννης Παρασκευόπουλος

Επιμέλεια
 ύλης

Ευγένιος Τριβιζάς

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου